Våre nettsider benytter noen få informasjonskapsler (cookies) til sikkerhet og analyse. I tillegg bruker vi cookies til en valgfri skjemafunksjon der vi ber om samtykke først. Les om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem i cookie-erklæringen vår.
Nødvendige cookies
Disse støtter opp under kjernefunksjonalitet knyttet til sikkerhet. Vi har vurdert disse som nødvendige, og de lagres derfor uten samtykke.
Skjemafunksjoner
Dette er nødvendig å samtykke til dersom du ønsker å ta i bruk skjema på nettsidene. Den øvrige funksjonaliteten på nettsidene påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke. Valget du tar her gjelder i inntil 90 dager.
Webanalyse
Vi bruker session-cookie til statistikk. Det er en ikke-identifiserbar, tilfeldig verdi som forsvinner idet du lukker nettleseren eller etter 30 minutt.
Du kan trekke tilbake samtykket når som helst ved å velge «administrer cookies» nederst på våre sider.
Adtech-klage mot Grindr
Datatilsynet har mottatt en klage fra Forbrukerrådet mot Grindr, en dating-app der homofile er målgruppen. Forbrukerrådet har også klaget inn flere av selskapene som mottar data fra Grindr. Ifølge klagen deler denne annonseindustrien (adtech) data om brukernes legning og lokasjon ulovlig.
- Dagens økosystem for apper er svært uoversiktlig, og det er nærmest umulig for en vanlig forbruker å vite hva slags data som samles inn, og hvem disse dataene deles med. Å dele lokasjonsdataene til homofile kan i ytterste konsekvens være risikabelt. Det er fortsatt en del som ikke ønsker å være åpne om sin legning, og det er mange land i verden der det å være homofil er forbundet med stor risiko, sier Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet.
Datatilsynet vil følge opp klagen
Flere av selskapene som Forbrukerrådet klager på, holder til i USA. Thon presiserer at de likevel trolig er underlagt personvernforordningen (GDPR).
- Det er interessant for å teste ut virkningen av forordningen også overfor store, amerikanske selskaper som ikke er etablert i Europa, sier Thon som mottok klagen formelt fra forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket og Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.
Datatilsynet vil følge opp klagen videre og samarbeide med andre europeiske datatilsynsmyndigheter i arbeidet.
Rapport fra Forbrukerrådet
Forbrukerrådet har i anledning klagen skrevet rapporten "Out of control" der de beskriver hvordan de mener annonseindustrien står bak omfattende brudd på personvernlovgivningen.
Lurer du på hvordan annonseindustrien lærer deg å kjenne ved å spore og lagre bevegelsene dine på nett? Vår rapport Det store Datakappløpet fra 2015 gir fortsatt nyttig kunnskap om kjøp og salg på globale børser.