E-postene inneholder gjerne gjenkjennelige passord eller annen informasjon som kan oppleves som personlig, og de fremstår derfor både truende og ekte.
Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) publiserte i 2020 en rapport ("Trusler og trender 2019-2020") som viser at dette er en økende trend, og at mange lar seg presse til å enten dele mer personlig informasjon om seg selv eller sende penger. Penger som skaffes gjennom slik svindel, går oftest ut av landet og blir videre benyttet til å finansiere alvorlig kriminalitet slik som narkotika-, våpen- og menneskehandel.
Både voksne og unge opplever - og lar seg lure - av dette. Når det gjelder ungdom, er ikke bare utfordringen at de mangler kompetanse til å håndere denne typen svindel. Lærere/sosiallærere/ledelse ved skolen, foreldre eller andre voksne mangler også kompetanse til å forberede ungdommene på at dette kan skje, og til å håndtere situasjonen etterpå.
Holde hodet kaldt - ikke la deg presse
Hvis du opplever e-postsvindel, er det viktig å holde hodet kaldt. Passordet har utpresserne fått fra større datalekkasjer – og selv om epostene kan fremstå svært personlige, benyttes det bare teknikker for å få det til å fremstå slik. De fleste svindlere spiller nemlig på frykt, fristelser eller tillit, eventuelt en kombinasjon av disse.
Det aller viktigste er å aldri svare på slike e-poster (da ser utpresserne at kontoen er i bruk), og aldri å la deg presse til å sende penger. Dette gjelder selv om det sendes purringer, og selv om e-postene blir mer truende og pågående, og tilsynelatende mer personlige. Vi må også spre denne kunnskapen til alle rundt oss for å motvirke denne trenden.
På nettvett.no finnes det veiledning om hva du bør gjøre hvis du får slike eposter, hvilke kjennetegn du kan se etter og eksempler på ulike former for e-postsvindel.
Lag gode og sikre passord
Dersom du mottar en e-post som inneholder passord som fortsatt er i bruk, må du endre passordet så snart som mulig på alle stedene det benyttes. Et godt råd er derfor å ikke bruke samme passord på mange steder. Du bør dessuten benytte to-trinnsbekreftelse der det er mulig.
Les mer om sikker pålogging (nettvett.no)
Må forebygges i klasserommet
Utdanningsdirektoratet og Datatilsynet har laget en film som viser hvor lett det er å la seg lure. Den tar utgangspunkt i at en ungdomsskoleelev opplever e-postsvindel. Filmen gir kunnskap om hva dette er og hvordan det skjer. Det å ha kunnskap om hvordan personopplysninger benyttes til svindel og utpressing, og å ha verktøyene til å kunne gjennomskue og håndtere situasjonene, er helt grunnleggende kunnskap for å kunne håndtere slike hendelser.
Filmen er en del av undervisningsopplegget DuBestemmer.no som gir opplæring i personvern og nettvett. Der kan du finne god informasjon, flere filmer og diskusjonsoppgaver om disse temaene.