Denne uken sendte regjeringen Norges innspill til lovgivningsprosessen. Regjeringen mener blant annet at EU-kommisjonen bør pålegges å utrede ytterligere begrensninger for adferdsbasert markedsføring og deling av personopplysninger mellom tjenester og virksomheter.
- Vi er glade for at regjeringen har engasjert seg aktivt i problemstillingen. Den overvåkingsbaserte markedsføringen vi ser i dag utgjør en stor risiko for personvern, ytringsfrihet og diskrimineringsvern, samtidig som det også kan påvirke konkurransen i markedet negativt. Derfor er det svært positivt at det foreslås å utrede begrensninger, sier konstituert direktør Janne Stang Dahl.
Ønsker ekstra beskyttelse for barn
Regjeringen mener også at adferdsbasert markedsføring ovenfor barn bør forbys. Begrunnelsen er at barn og unge er en sårbar gruppe med behov for særskilt beskyttelse.
- Det er viktig å støtte opp om forslag som skal sikre grunnleggende rettigheter. Samtidig vet vi at det ikke bare er barn som er sårbare på nett, og det er også vanskelig å vite hvilke brukere som er mindreårige. Vi mener derfor at det er behov for ytterligere innstramminger, sier Dahl.
Etter at regjeringen begynte arbeidet med en norsk posisjon, har EU-parlamentet foreslått flere andre begrensninger. For eksempel ønsker EU-parlamentet et eksplisitt forbud mot manipulerende designmønstre samt at det ikke skal være lov å målrette markedsføring basert på særlige kategorier (sensitive) personopplysninger.
DSA er nå til forhandling mellom EU-parlamentet, EU-kommisjonen og Rådet. Forhandlingene vil tidligst landes til sommeren, men det kan også ta lengre tid.
Les regjeringens pressemelding og selve posisjonsnotatet: Norge ønsker forbud mot adferdsbasert markedsføring mot barn og unge på nett - regjeringen.no