I år er det skeivt kulturår og 50 år siden man kunne stå frem som homofil uten å risikere straff. Paradokset er at det nå er nesten umulig å holde kjønnsidentiteten sin hemmelig – om man skulle ønske det – fordi all verdens annonsører prøver å avsløre det. Dine venners kjønnsidentitet kan faktisk påvirke hvilken reklame også du eksponeres for.
Personopplysninger til salgs
I dag deles og selges enorme mengder personopplysninger. Personopplysningene brukes som drivstoff i et kapitalistisk spill hvor vi mennesker står i fare for å bli redusert til et middel for virksomheters mål om profitt.
Dette er problematisk, ikke minst fordi vi ikke vet hvem som har tilgang til dataene våre og hvordan vår personlige informasjon blir brukt. Videre mister vi selvbestemmelsen og vi blir manipulert til å kjøpe det som vises på skjermen foran oss, av den som betaler best.
Identitet og spesielt kjønnsidentitet, er i dag sammenkoblet med apper, nettsider, søk, lagring av data og algoritmer. Vi legger igjen digitale spor overalt. Et resultat er at skeive kan bli offer for utdaterte oppfatninger om kjønn og kjønnsidentitet, og diskriminert ved å ikke få tilgang til samme tilbud eller muligheter som streite.
Poenget er at vi som mennesker må kunne ha kontroll over våre egne opplysninger som er personlige og muligens intime. Hva vi søker på, hvem vi chatter med og hva vi liker og kommenterer, kan avsløre folks kjønnsidentitet og en eventuell skeiv kjærlighet før de egentlig er klar over det selv. Noen ganger kan det fremstå som algoritmene tar avgjørelsen for oss, lenge før vi selv har valgt om og når vi vil komme ut av skapet.
Bicurious og transvenn
Se for deg at du har en kompis som er bicurious (nysgjerrig på gutter) og har laget seg en profil på Gaysir og Grindr. Han har også søkt på Google om hvordan man vet at man er skeiv, skeive forbilder og kjærlighet mellom menn. Han bruker også Instagram og Tik Tok til å søke på skeive influensere for å forstå mer av skeiv kjærlighet. Han har også fått annonser om klesbutikker for skeive og tilbud om treff for skeive og andre datingsider. Som nysgjerrig har han klikket på flere linker og handlet kvinneklær på ulike nettsider. Etterhvert får han annonser på Instagram eller forslag til profiler som gjør at han ikke kan scrolle som han vil i offentligheten.
Etter noen uker deler han innlegg om egen kjønnsidentitet og hashtagger som handler om skeivt innhold (fra sin skjulte profil). Du støtter kompisen din, og liker innleggene og kommenterer på statusene. Så oppdager du plutselig at du også får opp de samme annonsene, innleggene og forslagene. Algoritmene har koblet dine data og søk slik at du blir satt i samme bås som kompisen din.
Algoritmer og teknologi sammenstiller ikke bare din, men også dine venners informasjon for å synliggjøre annonser og lignende informasjon på tvers av plattformer til deg. Og jo mer du klikker og jo mer tid du bruker, jo sikrere er algoritmene på at du er skeiv før du vet det selv.
Personvernvettreglene
Vi må ha klare spilleregler for hvordan personopplysninger blir behandlet. Dette innebærer all bruk av personopplysninger, slik som innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering, eller en kombinasjon av slike bruksmåter.
Datatilsynet lanserer derfor personvernvettreglene, fritt inspirert av fjellvettreglene. Reglene er basert på prinsippene i personvernregelverket og er ment å være klare og tydelige anbefalinger til alle virksomheter som samler inn og bruker personopplysninger:
- Planlegg hvilke opplysninger du skal samle inn og meld fra til de registrerte hva du gjør.
- Tilpass behandlingen ut fra formålet og slett opplysninger du ikke lenger har behov for.
- Ta hensyn til rettigheter og prinsipper.
- Vær forberedt på protester og opplysningsplikt, selv på korte behandlinger.
- Bruk nødvendig informasjonssikkerhetsutstyr for å kunne hjelpe deg selv og de registrerte.
- Ta trygge behandlingsvalg. Gjenkjenn bias, diskriminering og sikkerhetsrisikoer.
- Bruk behandlingsprotokoll. Vit alltid hvilke personopplysninger du behandler.
- Meld avvik i tide, det er ingen skam å lære av sine feil.
- Bare innhent opplysninger som er nødvendige.
Datatilsynet oppfordrer alle virksomheter til å endre eller videreføre praksis i tråd med de konkrete personvernvettreglene og resten av personvernregelverket, slik at dere kan overholde pliktene deres og sikre de registrertes rettigheter.
Vi vil ha et samfunn fylt med kjærlighet og mangfold som innebærer en trygg digital hverdag, både for skeive og for streite. Da må alle virksomheter i samfunnet tilrettelegge for at kjærligheten kan blomstre og personvernet samtidig ivaretas, både digitalt og analogt.