-
Store språkmodeller har tatt samfunnet med storm det siste året. Det gjenspeiles også når Datatilsynet nå har plukket ut fire nye prosjekter for utforsking i den regulatoriske sandkassa.
-
2023 har vært et sammenhengende gjennombrudd for generativ kunstig intelligens, og "KI-generert" er årets nyord. Verktøyene er både artige og nyttige, men utfordrer også personvernet. Vi markerte dagen med et arrangement om tematikken. Se opptak ligger nederst i artikkelen.
-
EU-domstolen stadfesta Datatilsynets praksis i gebyrsaker i to dommar 5. desember. Hovudbodskapen frå EU-domstolen var at europeiske datatilsyn må vise at ei verksemd kan klandrast for å bryte personvernreglane for å gje gebyr.
-
Datatilsynet har varslet et overtredelsesgebyr på 20 millioner kroner og flere pålegg til Arbeids- og velferdsetaten (NAV). Varselet kommer etter et tilsyn tidligere i høst der vi fant flere alvorlige avvik når det gjaldt informasjonssikkerheten i IT-systemene deres.
-
5. desember var det seminar for erfaringsutveksling mellom norske sandkasser. Hvordan kan vi fungere som tiltak for økt og ønsket innovasjon? Hvordan kan vi bidra til nødvendig regelverksutvikling? Og ikke minst: Hvordan vil EUs KI-forordning påvirke sandkasselandskapet i Norge?
-
Datatilsynets Kari Laumann har blitt tildelt prisen Privacy Pioneer 2023. Hun er seksjonssjef for utredning, analyse og politikk, og har gjennom etablering og ledelse av Datatilsynets sandkasse for ansvarlig kunstig intelligens tatt føring også internasjonalt på sandkassefronten.
-
Mange får nå opp spørsmål om de vil betale for å slippe annonser eller bruke en gratisversjon på Facebook eller Instagram. De europeiske datatilsynene er i prosess med Meta og følger med på utviklingen.
-
Datatilsynet har i 2023 gjennomført et stort antall kontroller med norske kommuner og fylkeskommuner der vi har sett på personopplysningssikkerheten. Vi har nå laget en samlerapport der vi oppsummerer funnene fra brevkontrollene og gir veiledning om kravene i personvernregleverket.
-
Vi har gitt innspill til utredning om bruk av læringsanalyse i grunnopplæring og høyere utdanning. Vi understreker at bruk av digitale læremidler må begrunnes med læringsmessig og pedagogisk formål.
-
Da søknadsfristen for femte runde i Datatilsynets regulatoriske sandkasse tikket ut 1. november, hadde det kommet inn 20 søknader fra forskjellige innovasjonsprosjekter med ønske om å utforske personvernutfordringer.
-
I vår ble det avdekket en teknisk feil som førte til at 63 meldinger ikke hadde blitt fanget opp av det kommunale barnevernet. Datatilsynet har bidratt til en rapport om feilen. Rapporten er nå publisert.
-
Det europeiske personvernrådet har nå bestemt at det norske forbudet mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram skal bli permanent og utvides til å gjelde hele EU/EØS.
-
Meta mener at Datatilsynets forbud mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram er ugyldig. Derfor har selskapet igjen saksøkt Datatilsynet.
-
Årets julegave fra Datatilsynets regulatoriske sandkasse til alle dere som tørster etter ekte kunnskap om kunstig intelligens og personvern, kom torsdag 14. desember klokka 10. Da inviterte vi til Sandkasseseminaret 2023.
-
Høstens viktigste søknadsfrist nærmer seg. Onsdag 25. oktober kl 12.30-13.30 blir det digitalt informasjonsmøte for potensielle søkere til Datatilsynets regulatoriske sandkasse.
-
Datatilsynet har gjennomført et stort antall kontroller med personopplysningssikkerheten i norske kommuner og fylkeskommuner. Vi inviterte derfor til seminar i Oslo 9. november om funn og erfaringer. Seminaret var både digitalt og fysisk.
-
I kjølvannet av Meta-saken får vi mange henvendelser om det nå er forbudt å annonsere på Facebook. Vi har ikke lagt inn et forbud om dette spesielt, men oppfordrer til bevissthet når vurderinger gjøres.
-
Personvernnemnda har nå fattet vedtak i klagesaken om Grindr. Nemnda opprettholder der Datatilsynets vedtak om et overtredelsesgebyr på 65 millioner kroner, og gebyret blir stående.
-
Datatilsynet har bedt Det europeiske personvernrådet (EDPB) om en bindende avgjørelse i Meta-saken. I forespørselen ber vi om at det norske, midlertidige forbudet mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram gjøres permanent og utvides til hele EU/EØS.
-
Regjeringen utarbeider nå en ny nasjonal digitaliseringsstrategi. Datatilsynet har nå sendt innspill til strategien, og oppfordrer også andre til å gi sine innspill innen fristen 30. november.