Rapporten understreker at Datatilsynet oppnår mye med knappe ressurser, og kommer samtidig med flere anbefalinger som underbygger behovet for å styrke tilsynet. Den sterke økningen i saksmengden til tilsynet etter at personvernforordningen kom i 2018, har ført til at saksbehandlingstiden på klager er svært lang. Det anbefales også en mer dialogbasert arbeidsform, og en enda tydeligere faglig rolle.
– Vi synes dette er en god og viktig evaluering som vi vil bruke aktivt for å bli et enda bedre datatilsyn. Vi er glade for at den viser at vi får til mye på knappe ressurser, men er helt enige i at vi må styrkes for å få løst samfunnsoppdraget på en best mulig måte. Det haster å gjøre noe med håndtering av økning av saksmengden, samtidig som behovet for enda mer konkret veiledning øker. Dette ønsker vi å gjøre noe med, og er i gang, men vi trenger å styrke ressursene våre slik det pekes tydelig på. Evalueringen viser at vi ligger på bunn ressursmessig sammenlignet med Danmark og Sverige, sier direktør i Datatilsynet, Line Coll.
Gå til pressemelding og rapport fra DFØ (dfo.no).
Etterlyser tydeligere råd
I evalueringen anbefales det en tydeligere veiledning og en mer dialogbasert arbeidsform fra Datatilsynet. Rapporten peker dermed på noe som Datatilsynet har hatt fokus på i lengre tid. Våren 2023 inviterte vi 160 aktører fra offentlige og private virksomheter for å få innsikt i ulike sektorer og å få innspill til hvordan Datatilsynet kan bli enda mer relevante og målrettet i sitt veiledningsarbeid.
– Datatilsynet skal alltid være relevante og vi har sett at tiden er moden for å gå lenger ut på kvisten i møtet med virksomheter og andre som søker råd hos oss. Dette tok vi tak i allerede i 2023, under vårt Prosjekt Kvist og i vår nye strategi. Dette vil også bli fulgt opp i form av konkrete aktiviteter i virksomhetsplaner og ledelsesutvikling i Datatilsynet i tiden som kommer, sier Line Coll.