Klagen fra Nav er behandlet av Personvernnemda
Personvernnemda har behandlet klagen fra Nav på Datatilsynets vedtak om pålegg for brudd på personvernforordningen og ileggelse av overtredelsesgebyr.
Personvernnemda har behandlet klagen fra Nav på Datatilsynets vedtak om pålegg for brudd på personvernforordningen og ileggelse av overtredelsesgebyr.
Vi viser til Personvernnemndas vedtak av 18. desember 2024, der nemda opphever deler av vedtaket vårt. Etter en grundig vurdering har vi kommet frem til at saken skal tas opp til fornyet behandling. Vi vil i vår videre behandling av saken ta hensyn til nemndas vurderinger og begrunnelser for å oppheve vedtaket vårt av 18. mars 2024.
Les brev med orientering om fornyet vurdering av tilsynssak (pdf).
Personvernnemnda (PVN) har delvis opphevet vedtak om pålegg og overtredelsesgebyr på grunn av mangler ved vedtaket (personvernnemnda.no).
- Vi vil vurdere virkningene av at vedtaket delvis er opphevet, og vi vil selvsagt imøtekomme Personvernnemndas begrunnelse i den videre oppfølgingen av saken, sier direktør i Datatilsynet, Line Coll.
Vi vedtok våren 2024 et overtredelsesgebyr på 20 millioner kroner og flere pålegg til Arbeids- og velferdsetaten (Nav). Vedtaket kom etter et tilsyn hvor vi kontrollerte Navs sikring av konfidensialitet gjennom tilgangsstyring og loggkontroll. Vi fant flere alvorlige avvik. Vi mottok Navs klage på vedtak med pålegg og overtredelsesgebyr 8. april samme år. Etter gjennomgangen vår, ble klagen oversendt til Personvernnemnda for endelig avgjørelse som kom 18. desember 2024.
Personvernnemnda er klageorgan for vedtak fattet av Datatilsynet. Personvernnemnda er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt underordnet Kongen og departementet. Nemnda skal behandle klager på vedtak som Datatilsynet fatter i medhold av personopplysningsloven og enkelte andre lover.