I dag må brukerne av Facebok og Instagram velge mellom å godta profilering for adferdsbasert markedsføring eller å betale en månedlig avgift – såkalt "consent or pay" or "pay or okay". Slike modeller er kontroversielle fordi mange mener de ikke gir brukerne et frivillig valg. Adferdsbasert markedsføring har dessuten blitt kritisert for å innebære overvåking av den enkeltes bevegelser på nett, noe som utfordrer personvernet.
Endringen kommer blant annet etter innspill fra datatilsynsmyndighetene i Europa. Metas "consent or pay"-modell har også vært under lupen til EU-kommisjonen som håndhever EU-forordningen "Digital Markets Act".
Viktig med reell valgfrihet
– For tilsynsmyndighetene har det vært viktig å jobbe for at brukere har reell valgfrihet når de blir bedt om samtykke. Selv om vi må vurdere detaljene i endringene nærmere, er det positivt at det går i retning av mer valg og kontroll for brukerne, sier seksjonssjef Tobias Judin.
Ifølge kunngjøringen fra Meta vil annonsene i det nye alternativet blant annet være basert på den enkeltes alder, kjønn og estimert lokasjon. I tillegg vil brukeren få såkalt kontekstuell markedsføring, altså at annonsene er tilpasset innholdet du ser på. Ser du innlegg eller videoer om biler, kan du for eksempel få opp bilrelaterte annonser. Samtidig kan det være verdt å merke seg at selv om kontekstuelle annonser i utgangspunktet bare knytter seg til det brukeren ser på, foregår det detaljert profilering og persontilpassing i bakgrunnen for å avgjøre hvilke innlegg og videoer du får opp på Facebook og Instagram. Dermed er det uklart i hvilken grad denne profileringen indirekte også påvirker hvilke annonser du ser.
Europeiske prosesser
Det europeiske personvernrådet har tidligere kommet med en generell uttalelse om «consent or pay»-modeller på store internettplattformer, på forespørsel fra datatilsynsmyndighetene i Norge, Nederland og Hamburg. I uttalelsen sier Personvernrådet at det er en fare for at samtykke ikke vil være gyldig når den enkelte må velge mellom å godta adferdsbasert markedsføring eller betale. Derfor anbefaler Personvernrådet at når plattformer bruker denne typen forretningsmodeller, bør det være et tredje valgalternativ som er gratis og som innebærer mer personvernvennlig markedsføring.
– Det er en positiv utvikling for personvernet, og et steg i riktig retning når brukerne får bedre valgmuligheter. Dette gir brukerne større kontroll over egne opplysninger, sier Judin.
Når det gjelder Meta, er det datatilsynsmyndigheten i Irland som har hovedansvar for å føre tilsyn etter personvernreglene, i tett samarbeid med de andre datatilsynsmyndighetene i EØS. Det har på denne måten pågått en tilsynsprosess med Meta om deres "consent or pay"-modell, og det er i denne sammenhengen Meta har fått innspill. I denne prosessen vil det fortsatt vurderes om Metas endringer svarer ut bekymringene knyttet til valgfrihet og markedsføring som utfordrer personvernet.
– I tiden fremover vil vi se nærmere på detaljene i endringene, i samarbeid med våre europeiske kolleger, forteller Judin.
Endringen vil ifølge Meta rulles ut i løpet av de neste ukene.