Den nye loven skal gjøre det tryggere å bruke internett og styrke forbrukernes rettigheter. Loven setter en rekke krav til teknologiselskaper som leverer sosiale medier, søkemotorer, meldingstjenester og andre internettjenester. Før helgen varslet regjeringen at lovutkastet sendes på høring før sommeren.
- Vi synes det er flott at regjeringen nå begynner arbeidet med ny lov. Dette er en viktig lov som gir et forbud mot adferdsbasert markedsføring mot barn, noe vi har jobbet med lenge. Vi ser fram til å gi videre innspill i høringsprosessen, sier direktør i Datatilsynet, Line Coll.
Digital Services Act inneholder regler som skal beskytte brukere mot ulovlig innhold og manipulasjon på internett. Dessuten skal forordningen sikre grunnleggende rettigheter som personvern, ytringsfrihet, informasjonsfriheter og ikke-diskriminering på nett. Målet er å gjøre internett til et tryggere sted å ferdes.
- Vi vil bidra med fagkunnskapen vår og tolkning av bestemmelsene om hva som faller innenfor og utenfor definisjonen av profilering, særlige kategorier personopplysninger og annet som henviser til uttrykk og definisjoner i personvernforordningen, sier Line Coll.
Regelverket er allerede innført i EU-landene.
Nkom blir nasjonal koordinator
Det blir Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) som får hovedansvar for å føre tilsyn med at de nye reglene om digitale tjenester følges i Norge. Dette innebærer en rolle som nasjonal koordinator, med ansvar for administrative oppgaver og sikring av informasjonsflyt, håndheving og en ensartet anvendelse av regelverket.
I tillegg Datatilsynet, er også Medietilsynet og Forbrukertilsynet utpekt som kompetente myndigheter på sine respektive fagområder.