Innsyn hos NAV og barneverntjenesten
Dersom du ønsker innsyn i opplysninger om deg som er registrert hos NAV eller barnevernet, skal kravet rettes direkte til virksomheten som har opplysningene.
Dersom du ønsker innsyn i opplysninger om deg som er registrert hos NAV eller barnevernet, skal kravet rettes direkte til virksomheten som har opplysningene.
Vi har skrevet en egen artikkel om den generelle retten til innsyn med unntak.
Når du er part i en sak hos forvaltningen, som for eksempel NAV eller barnevernet, har du også rett til å få innsyn i sakens dokumenter etter reglene om partsinnsyn i forvaltningsloven § 18.
Det finnes unntak fra retten til innsyn i opplysninger om seg selv. De er også omtalt i vår generelle veiledning om retten til innsyn.
Det finnes dessuten unntak fra retten til partsinnsyn. For eksempel har en part i saken ikke rett til å få innsyn i opplysninger om en annen persons taushetsbelagte forhold. Parter har som utgangspunkt heller ikke rett til innsyn i dokumenter som virksomheten har utarbeidet for egen, intern bruk.
Hvis du nektes innsyn med begrunnelse i forvaltningslovens regler om partsinnsyn, kan du klage på avslaget på innsyn til det overordnede forvaltningsorganet.
Dersom ansatte i NAV eller barneverntjenesten har gjort oppslag i journal uten at det var nødvendig for at den ansatte skulle utføre arbeidet sitt, kan det være et brudd på personopplysningenes konfidensialitet.
Det gjøres imidlertid ofte mange oppslag i en journal når det ytes tjenester hos NAV eller barnevernet. Det kan være vanskelig å forstå hvorfor det gjøres så mange oppslag. Dersom du har spørsmål om årsaken til at det er gjort oppslag i en journal, må du kontakte virksomheten som er ansvarlig for journalen. Virksomhetene bør gi pasienter og brukere en forklaring på behovet for å gå inn i journalen.
Datatilsynet har ikke den faglige kompetansen som trengs for å overprøve vurderingene virksomhetene gjør knyttet til hvilken informasjon som kan deles eller hvilke ansatte som skal ha tilgang til hvilke opplysninger. Det gjør det vanskelig for oss å ta stilling til om det har skjedd et brudd på taushetsplikten eller har blitt gjort et ulovlig oppslag i journaler.
Hvis du har mistanke om at det har skjedd noe ulovlig, kan det meldes til arbeidsgiveren til personen du mistenker, statsforvalteren i fylket eller til politiet.
Alle virksomheter har plikt til å legge til rette for at registrerte personer får oppfylt rettighetene sine på en enkel måte. Det skal som hovedregel gjøres uten kostnad for den det gjelder og innen en måned.