Personvernombudene er sentrale i virksomhetenes etterlevelse av personvernlovgivningen, og skal ha en uavhengig rolle. Ombudets rolle er å gi råd til ledelsen og andre i virksomheten, men også å kontrollere etterlevelsen av regelverket. I tillegg skal de være kontaktpunkt for de registrerte og Datatilsynet.
På disse sidene har vi samlet all relevant informasjon om denne ombudsrollen.
Du er helt fersk i rollen og kjenner på følelsen: «Hjelp, jeg er personvernombud»!
En ny podkastserie fra Datatilsynet retter seg mot deg som er nytt personvernombud eller personvernrådgiver og hjelper deg med å komme i gang med det viktige personvernarbeidet.
Er du usikker på om virksomheten din har plikt til å ha personvernombud etter personvernregelverket? Vi har laget en forenklet trinn-for-trinn-veiledning for å prøve å hjelpe deg.
Vi har samlet noen tips og råd til hvordan personvernombudet skal gå frem for å skaffe seg oversikten de trenger, holde seg oppdaterte og ikke minst gjøre seg synlige og tilgjengelige i virksomheten - både for de ansvarlige, de ansatte og de registrerte.
I noen sammenhenger kan en virksomhet behandle særlige kategorier av personopplysninger (også kalt sensitive personopplysninger) uten samtykke. I disse tilfellene har den behandlingsansvarlige plikt til å rådføre seg med personvernombudet.