Spesielt om barn og unge
Digitaliseringen av skole og barnehage har gått fort, og den økende bruken av digitale hjelpemidler og verktøy har ført til at personopplysninger samles inn og behandles i stadig større grad. Barnas hverdag er blitt gjennomdigitalisert, også i kontakten med venner og gjennom fritidsaktiviteter og underholdning.
Barn og unge er mindre bevisste på hva behandling av personopplysninger innebærer, hvilken risiko det kan medføre og hvilke rettigheter de har. De har også mindre erfaring med, er mer påvirkelige av og er lettere å manipulere med, kommersielle budskap. Denne gruppen har derfor et særlig krav på vern etter personvernregelverket.
Trygg bruk av digitale verktøy i skole og barnehage forutsetter kompetanse i alle ledd: hos de som utvikler og tilbyr systemer og tjenester, i kommuner som skal sørge for anskaffelser, og blant skoler, lærere, elever og foreldre som skal bruke løsningene. Barn og unges aktiviteter gjennom for eksempel spill og i sosiale nettverk, skaper særlige utfordringer når det gjelder samtykke og aldersverifisering, sporing og atferdsbasert markedsføring.
Datatilsynet er bekymret for barn og unges personvern på nett, og mener det er stort behov for bedre ivaretagelse av barns og unges rettigheter og friheter på digitale flater.
Vi har hatt som et strategisk mål å arbeide for at offentlige og private virksomheter og leverandører blir mer kompetente, forstår viktigheten av godt personvern og etterlever regelverket. Dette gjelder også innenfor skolesektoren. Vi bruker derfor mye tid på veiledning til behandlingsansvarlige som behandler personopplysninger om barn og unge gjennom veiledningstjenesten vår, møter og ved å gi innspill til offentlige prosjekter og initiativer.
Sentrale høringer
NOU 2023:19 «Læring, hvor ble det av deg i alt mylderet – Bruk av elev- og studentdata for å fremme læring»
Bruk av digital læringsanalyse i skolen er ikke særlig utbredt i dag, men det kan endre seg i nær fremtid. Digital læringsanalyse gjør det mulig å behandle opplysninger om enkeltelever på nye måter, noe som kan være nyttig for skolen, men som også utfordrer personvernet. Et av hovedmålene med anbefalingene som ble sendt på høring i 2023, var å styrke tilliten til at personvernet blir ivaretatt.
Vi var positive til flere av anbefalingene, særlig om normer og retningslinjer for personvern og bruk av læringsanalyse. Vi fremhevet imidlertid også at bruken av digitale læremidler som baserer seg på systematisk bruk av aktivitetsdata, må ha et pedagogisk formål, et solid rettslig grunnlag og ta høyde for den teknologiske utviklingen.
NOU 2023:7 «Trygg barndom, sikker fremtid - Gjennomgang av rettssikkerheten for barn og foreldre i barnevernet»
Barnevernsutvalget har hatt som mandat å vurdere tiltak for å sikre riktig myndighetsutøvelse og etterprøvbare avgjørelser når barneverntjenesten gjør alvorlige inngrep. I høringssvaret vårt støttet vi i all hovedsak utvalgets forslag, men vi hadde noen merknader som handlet om vekten av barns rett til selvbestemmelse og privatliv.
Vi ga også uttrykk for at opprettelsen av et barnevernsregister er svært inngripende. Bufdir har senere tatt kontakt med Datatilsynet i forbindelse med utredningen av en ny bestemmelse i barnevernsloven om et nasjonalt barnevernsregister.
Avviksmeldinger
Datatilsynet mottok 301 meldinger om brudd på personopplysningssikkerheten (avvik) som gjaldt skole/barnehage i 2023. Mange av disse meldingene skyldes manglende kunnskap om bruk av digitale verktøy. I tillegg er det mange avvik som handler om personopplysninger sendt til feil mottaker.
Bekymringsmeldinger til barnevernet forsvant
I juni 2023 ble det oppdaget en teknisk feil som førte til at bekymringsmeldinger sendt gjennom Nasjonal portal for bekymringsmelding (NPB) i noen tilfeller ikke hadde blitt registrert i fagsystemet Visma Familia. Dermed ble meldingene heller ikke fanget opp av den kommunale barnevernstjenesten. Datatilsynet mottok avviksmeldinger fra omtrent 20 kommuner i forbindelse med denne feilen.
Saken fremstod som svært alvorlig. Tilgjengelighetsbruddet hadde medført at flere barn ikke hadde fått nødvendig oppfølging fra barneverntjenesten.
I den første fasen av oppfølgingen la vi ut informasjon på våre egne nettsider med råd til alle kommunene som var rammet. Vi etablerte også kontakt med leverandøren av systemet feilen gjaldt, samt med Bufdir og kommunesektorens interesseorganisasjon (KS) for å få klarhet i hendelsesforløpet, årsakene og de enkelte aktørenes håndtering av hendelsene.
Datatilsynet deltok i den etterfølgende granskningen, hvor en rekke sentrale aktører bidro. Arbeidet resulterte i rapporten «Gjennomgang av svikt i tekniske løsninger for elektronisk bekymringsmelding til barnevernet» fra Barne- og familiedepartementet.
Oppfølgingen av avviksmeldingene Datatilsynet mottok, er ikke avsluttet.
Tilsyn
Vi gjennomførte rapporteringsåret tilsyn med Familiekanalen. Tilsynet ble åpnet etter informasjon vi fikk gjennom medieoppslag. Der kom det frem at Familiekanalen publiserte videoer på både Facebook og YouTube der barn ble eksponert. Barna ble blant annet eksponert gjennom intervjuer av dem selv eller foreldrene deres, og der de snakket om barnevernssakene sine. Tilsynet er fortsatt pågående.
Barn og unge arbeidstakere kan være ekstra sårbare i møtet med arbeidslivet. Vi mottar både tips og klager fra unge arbeidstakere som gjelder bruk av kameraovervåking på arbeidsplassen, og gjennomførte derfor flere tilsyn på arbeidsplasser med unge arbeidstakere i 2023. Les mer om disse tilsynene under «Annen vesentlig aktivitet».
Internasjonalt arbeid
Datatilsynet har også bidratt i internasjonale aktiviteter og samarbeid som handler spesifikt om barns personvern. Vi har blant annet deltatt i:
- Global Privacy Assembly sin Digital Education Working Group
- en nordisk arbeidsgruppe som ser på barns personvern i kontekst av gaming
- Det europeiske personvernrådets ekspertgruppe Key Provisions som jobber med retningslinjer om behandling av barns personopplysninger
- OECD sitt rundebordsmøte om Digital Safety by Design for Children.
Andre aktiviteter
Det er iverksatt flere initiativer fra sentrale aktører for å bedre barn og unges personvern. Vi har blant annet gitt veiledning til KS Skolesec sitt prosjekt om felles personvernkonsekvensvurdering (DPIA) for skoleverktøy, og vi har hatt samtaler med Kunnskapsdepartementet om utredningen om bedre data om barn i skoler og barnehager.
Vi har også holdt foredrag på konferanser og samlinger som har barn og unges personvern som tema, og vi har etablert en intern faggruppe for å sikre at alle aktivitetene våre som berører barn og unges personvern, er koordinerte både internt og eksternt. Gruppen er sammensatt av representanter fra flere seksjoner og avdelinger.
Et innlegg på Personvernbloggen om at Norge trenger en nasjonal og handlekraftig personvernpolitikk med konkrete tiltak for å sikre reklamefri skole, førte til at tematikken ble tatt opp på NRK Ekko. Innlegget ble skrevet i samarbeid med Forbrukertilsynet.
Deltakelse i handlingsplan for trygg digital oppvekst
I 2023 har vi fortsatt deltakelsen i en direktoratsgruppe kalt samarbeidsorganet. Gruppen har jobbet med en handlingsplan for trygg digital oppvekst. Planen skal følge opp målene i strategien «Rett på nett» som regjeringen la frem høsten 2021. Medietilsynet koordinerer arbeidet i gruppen der også Helsedirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Politidirektoratet, Utdanningsdirektoratet og Forbrukertilsynet er med. Handlingsplanen, som skal være klar i 2024, skal skissere utfordringer og gi en oversikt over eksisterende og planlagte tiltak på området, samt komme med anbefalinger til nye tiltak og løsninger.
Vi deltok i denne forbindelsen også i et innspillsmøte arrangert av Barne- og familiedepartementet, i sammenheng med at en interdepartemental arbeidsgruppe parallelt skulle gjøre en helhetlig gjennomgang av barns forbrukervern i digitale medier.
Strømming av idrett for barn
I desember 2022 ble det stor medieoppmerksomhet om strømmetjenesten MyGame som strømmer kamper innen breddeidrett for barn ned til 15-årsklassen, og Datatilsynet mottok en rekke henvendelser både fra publikum og media. MyGame satte strømming av idrett for mindreårige på pause i januar 2023 etter et vedtak fra idrettsstyret, og Norges Idrettsforbund (NIF) satte ned et eget utvalg for å komme med anbefalinger om strømming.
I juni publiserte vi utfyllende veiledning om strømming av idrettsarrangementer for barn, der vi blant annet la til grunn at strømming av lagidrett for barn ofte ikke vil kunne gjennomføres lovlig, med mindre det er snakk om toppidrett eller andre arrangementer med allmenn interesse. Vi presenterte innholdet i et møte med NIFs strømmeutvalg, og vi arrangerte en debatt om tematikken på Arendalsuka, der blant annet NIF og Redaktørforeningen deltok. I forbindelse med lanseringen av veiledningen åpnet vi også for innspill.
Utvalget kom med sin rapport og sine anbefalinger i november 2023, og uken etter vedtok idrettsstyret nye retningslinjer for strømming av idretten. Datatilsynets veiledning har hatt stor påvirkning på innholdet i disse nye retningslinjene.
Dubestemmer.no
Vi formidler også informasjon om personvern og rettigheter til barn og unge gjennom nettressursen dubestemmer.no. Dette er et samarbeid med Utdanningsdirektoratet, og annenhver uke holdes det arbeidsmøter der vi blant annet diskuterer innhold, forvaltning, statistikk og markedsføring. Innholdet er for unge mellom 9 og 18 år. Det er også egne sider som skal gi lærere den kunnskapen og kompetansen de trenger for å undervise om dette.