NTNU, sluttrapport: Copilot med personvernbriller på

Hva M365 Copilot er og hvordan det fungerer

Microsoft 365 Copilot skiller seg fra samtalerobotene man kanskje kjenner fra før ved at språkmodellteknologien er integrert i de Microsoft 365-applikasjonene mange allerede bruker hver dag, som Word, Excel, PowerPoint, Outlook og Teams. Den representer dermed en viktig trend som omtales som «integrert KI», dvs. KI-løsninger og funksjonalitet som dukker opp i produkter man allerede bruker.

Noen ganger er dette en funksjonalitet man kan velge å ta i bruk (M365 Copilot krever egen tilleggslisens). Andre ganger får man teknologien «på kjøpet» enten man ønsker det eller ei. Et eksempel på sistnevnte er tidligere «Bing chat» som nå også kalles «Copilot», men som er en egen samtalerobotløsning i likhet med f.eks. ChatGPT. Denne typen løsninger kan svare på generelle spørsmål og har ikke uten videre tilgang til brukerens og virksomhetens egen informasjon.

M365 Copilot fungerer derimot som en personlig assistent og kombinerer funksjonaliteten i de store språkmodellene med virksomhetens interne data og informasjonsstrukturer, gjort tilgjengelig via kunnskapsgrafer og indekserte semantiske søk (RAG – se vedlegg 1). Verktøyet kan også settes opp til å hente ekstern informasjon (fra internett) for å «berike» interne søk. Det er verdt å bemerke at en utfordring knyttet til dette, kan være at spørsmål som opprinnelig oppfattes som interne eller til og med konfidensielle, plutselig blir eksponert eksternt som søk i åpne søkemotorer. M365 Copilot er et produkt som krever at virksomheten har svært god kontroll med løsningens muligheter og begrensninger i praksis.

Ordet «Copilot» brukes for øvrig av Microsoft i mange sammenhenger og refererer ikke til et spesifikt produkt. Det er snarere et støtteverktøy implementert på forskjellige måter i forskjellige deler av Microsoft 365-plattformen. Løftet fra Microsoft er at M365 Copilot kan hjelpe deg med alt fra å generere innhold og analysere data til å forbedre kommunikasjon og samarbeid i organisasjonen – mot at man gir den tilgang til all informasjon en selv har tilgang til.

Kunnskapsgrafer (Microsoft Graph) og semantiske søk utgjør en dataplattform som kobler sammen data og tjenester på tvers av Microsoft 365. Den samler informasjon fra e-poster, kalendere, dokumenter, møter, chat-samtaler og mer. Ved å utnytte Microsoft Graph kan Copilot få tilgang til og forstå konteksten av informasjonen en bruker har tilgang til. I tillegg bygger løsningen over tid en erfaringsbasert profil av brukeren, noe som skal gi mer relevant og personlig assistanse.

Fordi M365 Copilot er tett integrert i Microsoft 365-applikasjonene, er løsningen tilpasset grensesnittet og arbeidsoppgavene i de forskjellige verktøyene, og den kan dermed assistere direkte i applikasjonen uten å måtte flytte informasjon mellom ulike applikasjoner eller grensesnitt.

Ved å automatisk hente inn informasjon fra møter, e-poster, dokumenter og samtaler (innenfor gitte tilgangsrettigheter) i kombinasjon med brukerprofilering over tid, har dermed løsningen potensialet for å gi mer skreddersydd bistand. Denne ganske omfattende tilgangen til enkeltbrukers og virksomhetens informasjon skal gjøre det mulig å automatisere komplekse oppgaver:

  • Outlook: Oppsummere lange e-posttråder. Generere forslag til e-postsvar basert på kontekst, tone og tidligere kommunikasjon. Identifisere og foreslå kalenderavtaler eller oppgaver basert på innholdet i e-postene dine.
  • Word: Utarbeide utkast til dokumenter basert på instruksjoner eller punkter. Forbedring av tekst, formuleringer, grammatikk og stil, og tilpasning av tone til målgruppe. Oppsummering av dokumenter og rapporter.
  • Excel: Tolke datasett, identifisere trender og mønstre, og presentere oppsett på enkle måter. Lage komplekse formler ved å beskrive hva du ønsker å oppnå i naturlig språk. Foreslå passende diagrammer og grafer for å representere data visuelt.
  • PowerPoint: Generere hele presentasjoner basert på et dokument eller en ide, inkludert forslag til tekst, bilder og design. Gi anbefalinger for layout, farger og grafiske elementer. Konvertere et dokument eller en rapport til en presentasjon ved å trekke ut de viktigste punktene.
  • Teams: Oppsummere diskusjoner i sanntid, skrive referat og identifisere handlingspunkter. Generere en liste over neste steg og tildele oppgaver til teammedlemmer.
  • SharePoint: Hjelpe med å lage og redigere innhold, inkludert tekstforslag og strukturering. Semantiske søk for å finne relevant innhold basert på betydning, ikke bare nøkkelord. Analysere innhold på tvers av SharePoint for å identifisere kunnskapsgap eller overlappende informasjon.

Det er med andre ord ikke lite som loves, og det hele muliggjøres av to ting: kraften i språkmodeller og mer eller mindre fri tilgang til all informasjon den enkelte bruker i virksomheten allerede har tilgang til.