Veien videre
NTNU har valgt å ikke innføre M365 Copilot for hele virksomheten, men heller ta i bruk verktøyet kontrollert i små steg med utvalgte roller først.
I og med at M365 Copilot krever egne lisenser, må økte kostnader forsvares gjennom faktisk og realiserbar gevinst, og det er viktig at både direkte og indirekte kostnader tas med i helhetsvurderingen. M365 Copilot er fortsatt tidlig i utviklingsløpet og mangler kontroll på et granulært nivå, som muligheten til å gjøre lokale og fleksible tilpasninger (f.eks. å slå av tilgang til brukeres e-postkasser, spesifikke slettepolicyer osv.). Ubegrenset tilgang til brukers e-postkasse regnes antagelig av Microsoft som en viktig og sentral funksjon, samtidig som dette kanskje er et av elementene som mange virksomheter føler skaper mest usikkerhet.
Datatilsynet forventer at utfordringer som kunder, virksomheter, myndigheter og samfunnet generelt identifiserer i produktet, tas på alvor av produktleverandør. Samtidig setter også løsningen klare krav til virksomheter som ønsker å hente gevinster ved bruk av verktøyet. Forutsetningen om en svært velfungerende informasjonsforvaltning og orden i eget hus kan gjøre veien for å lykkes med slike løsninger krevende, men åpenbart med en positiv oppside langt utover det å ta i bruk en bestemt løsning.
NTNU har gjort en imponerende, samfunnsnyttig og omfattende jobb med å skaffe seg kunnskap og bevissthet rundt bruken av språkmodeller generelt og integrerte KI-løsninger som M365 Copilot spesielt. Ønsker NTNU å utvide bruken av M365 Copilot videre, er det imidlertid viktig at nødvendige vurdering av personvernkonsekvenser gjøres på konkrete behandlinger i lys av gitte brukstilfeller.