Om sandkassen

Hva skjer i sandkassen?

Som deltaker i sandkassen vil du få råd og veiledning fra et tverrfaglig team i Datatilsynet for å bidra til at tjenesten eller produktet etterlever regelverket og ivaretar personvernet på en god måte.

Varigheten på oppholdet i sandkassen kan variere fra virksomhet til virksomhet, og Datatilsynet er fleksible når det kommer til lengden på deltakelsen, og hvor omfattende problemstillingene skal være.

Likevel må deltagelse i sandkassen møte disse kriteriene:

  • Det må legge til rette for utvikling av personvernvennlig innovasjon og digitalisering.
  • Det skal være dialogbasert veiledning mellom Datatilsynet og en eller flere eksterne aktører.
  • Det skal lede til veiledning som kommer flere til gode.

Basert på disse kriteriene tilbyr sandkassen en rekke aktiviteter:

  • Sandkasserapporter: Veiledningen i sandkassen har ofte resultert i en rapport som oppsummerer Datatilsynets juridiske vurderinger av problemstillingene deltakerne har reist.
  • Webinarer: Datatilsynet kan arrangere digitale seminarer hvor erfaringer og kunnskap deles på tvers av aktører.
  • Digitale foredrag: Datatilsynet kan holde presentasjon av spesifikke emner relatert til sandkassen.
  • Q&A-sesjoner: Datatilsynet kan arrangere spørsmål og svar-sesjoner om vanlige problemstillinger eller spørsmål som er sandkasse-relevante.
  • Veiledningsmøter: Datatilsynet kan ha direkte møter med virksomheter, der Datatilsynet gir juridiske vurderinger basert på faktagrunnlag som virksomheten har sendt inn i forkant.
  • Podkaster: Datatilsynets podcast om sandkassen («SandKasten») dekker sandkasse-relevante tema.
  • Samarbeid og dialog med andre offentlige etater for å utforme veiledning: Datatilsynet kan ta initiativ til samarbeid med andre offentlige etater hvis deltakerens problemstilling går på tvers av myndighetsområder.

Datatilsynet er spesielt opptatt av aktivitetene i sandkassen skal dekke tematikk som kan være relevant for flere. Det er spesielt interessant å belyse problematikk hvor det er reell usikkerhet på hvordan regelverket skal tolkes og praktiseres.

Hva bidrar Datatilsynet med?

Sandkassedeltakere vil få veiledning fra og sparring med Datatilsynets jurister, teknologer, samfunnsvitere og kommunikasjonsmedarbeidere – avhengig av behovene til hver enkelt deltaker.

Deltakerne i sandkassa er selv ansvarlig for hvordan de behandler personopplysninger, og står fritt til å velge om de vil følge rådene de får i sandkassa. Sandkassa er ikke en godkjenningsordning, men heller et dialogbasert veiledningstilbud.

Tilsynet har ikke anledning til å tilby en testplattform eller teknisk infrastruktur, ei heller gi økonomisk støtte til deltakerne.