Hvordan skal kontaktinformasjonen til personvernombudet gjøres kjent?
Virksomheten skal offentliggjøre kontaktopplysningene til personvernombudet. For de fleste virksomheter vil det være mest naturlig å publisere ombudets kontaktinformasjon på egne nettsider. Dette er for å sikre at de registrerte, både ansatte, kunder og andre, enkelt kan kontakte ombudet.
Kontaktopplysningene til ombudet bør bestå av informasjon som gjør det enkelt å komme i kontakt med ombudet (f.eks. telefonnummer og/eller e-postadresse direkte til ombudet, kontaktskjema på nettsiden, samt postadresse).
I tillegg krever regelverket at kontaktopplysningene til ombudet opplyses om i følgende tilfeller:
-
Ved melding til tilsynsmyndigheten om brudd på personopplysningssikkerheten (forordningens artikkel 33)
-
Hvis virksomheten rådfører seg med Datatilsynet om DPIA (forordningens artikkel 36)
-
Når virksomheten gir informasjon om behandling til den registrerte (forordningens artikler 13 og 14).
Virksomheten skal også registrere kontaktopplysningene til ombudet hos Datatilsynet via Altinn.