BCR som overføringsgrunnlag
Bindende virksomhetsregler eller Binding Corporate Rules (BCR) er interne regler for dataoverføringer i multinasjonale selskaper, et konsern eller en gruppe av foretak som utøver en felles økonomisk virksomhet.
Bindende virksomhetsregler omtales i personvernforordningen artikkel 46 nr. 2 bokstav b og artikkel 47 (lovdata.no).
En godkjent BCR tillater multinasjonale selskaper å overføre personopplysninger internasjonalt innenfor samme konserngruppe til land som ikke gir et tilstrekkelig beskyttelsesnivå for personopplysninger. En BCR-søknad må sendes til Datatilsynet som kan vedta disse etter en godkjenningsprosess som også krever en uttalelse fra Personvernrådet.
Før overføringen starter, må dataeksportøren som er etablert i EØS gjøre en selvstendig vurdering av om personopplysningene som blir overført, faktisk får tilstrekkelig beskyttelsesnivå på lik linje som i EØS. Det må også vurderes om rettssystemet i mottakerlandet gjør det mulig å følge virksomhetsreglene i praksis. Vi utdyper dette senere.
Hvis beskyttelsesnivået vurderes til å være lavere enn i EØS, og det ikke finnes ytterligere tiltak som hever beskyttelsesnivået til samme nivå som i EØS, skal personopplysningene ikke overføres.
For at reglene kan godkjennes må de inneholde følgende (jf. personvernforordningen artikkel 47 nr. 2):
- konsernets struktur og kontaktopplysninger
- omfang ("scope")
- et element som viser at reglene er bindende for alle i konsernet/gruppen
- anvendelse av de allmenne personvernprinsippene, for eksempel åpenhet, datakvalitet og sikkerhet
- de registrertes rettigheter
- ansvarlighet til enheten etablert i EØS
- hvordan informasjon om BCR gis til de registrerte
- personvernombud
- fremgangsmåte for å klage
- mekanismene for å sikre overholdelse av reglene, f.eks. personvernrevisjoner
- rapportering og registrering av endring i reglene til selskapene og til tilsynsmyndigheten
- samarbeidet med tilsynsmyndigheten
- rapportering til tilsynsmyndigheten av regler i tredjestat som sannsynligvis vil ha betydelig negativ virkning på garantiene i BCR-en
- opplæring
Fordeler ved BCR
Bindende virksomhetsregler er ment å sikre at alle dataoverføringer innenfor en konserngruppe, er trygge. Andre fordeler ved bruk av bindende virksomhetsreglene er at:
- det er lettere å demonstrere etterlevelse av personvernforordningen og forpliktelsene i kapittel V
- det fører til mindre papirarbeid – det er ikke nødvendig med nye standard personvernbestemmelser for hver overføring
- BCR fungerer som interne retningslinjer – alle i virksomheten forholder seg til samme regler. BCR vil gi klare og ikke minst bindende instrukser.
- det kan være et konkurransefortrinn – BCR offentliggjøres og viser omverden at virksomheten tar personvern på alvor
Datatilsynsmyndighetene i EØS har generelt lang saksbehandlingstid for godkjenning av BCR. Dersom dere vurderer å ta i bruk bindende virksomhetsregler, må dere regne med at det kan ta et par år før dere faktisk kan sette i gang overføring av personopplysninger basert på BCR. I tillegg er ikke alle selskapsformer like egnet for dette.
Vi anbefaler å ta kontakt med Datatilsynet på for å avklare om bindende virksomhetsregler passer for virksomheten.
Om godkjenningsprosessen
Her følger en kort oversikt over saksbehandlingsprosessen slik den er beskrevet i "Working Document on the approval procedure of the Binding Corporate Rules for controllers and processors", WP263rev.01 (ec.europa.eu):
- Selskapet utpeker den ledende tilsynsmyndigheten, "Lead Supervisory Authority". Dersom dere har hovedkvarter i Norge er det sannsynlig at Datatilsynet i Norge er ledende tilsynsmyndighet. Den ledende tilsynsmyndighet er den som håndterer samarbeidsprosedyren med de andre europeiske datatilsynsmyndighetene etter personvernforordningen.
- Selskapet utarbeider de bindende virksomhetsreglene. Det anbefales på det sterkeste å utarbeide dokumentene på engelsk. BCR må oppfylle kravene fastsatt i arbeidsdokumentene fra Personvernrådet. Den fullstendige søknaden som sendes inn til Datatilsynet må inneholde:
- Utkast til BCR, med eventuelle annekser
- Utfylt søknadskjema og BCR-kriterier i 1/2022 (for behandlingsansvarlige) eller utfylt søknadskjema i WP265 og BCR-kriterier i WP257 (for databehandler). Vi anbefaler å fylle inn tabellen med henvisninger til både BCR-teksten og søknadskjema.
- Liste med de enheter som vil bli bundet av BCR og deres lokasjoner ("List of entities bound"). Dersom virksomheten har enheter i Tyskland, må man spesifisere i hvilke(n) delstat(er) virksomheten er lokalisert.
- Bevis på at reglene er bindende for alle selskapene i konsernet.
- Videre kan det være aktuelt å sende ved dokumentasjon som viser hvordan forpliktelsene i BCR vil bli etterlevd i praksis. Eksempler:
- Personvernpolicies
- Instrukser for hvordan ansatte må håndtere personopplysninger (kan være en del av konsernets generelle "Code of conduct")
- Rutiner for internkontroll
- Opplæringsplan og materiell for opplæring av de ansatte
- Beskrivelse av klageprosedyren
- Sikkerhetsrutiner
- Beskrivelse av personvernombudets oppgaver og støtte
- Dokumentene sendes til Datatilsynet for vurdering. Datatilsynet vil gi tilbakemelding dersom det er nødvendig med eventuelle endringer.
- Etter at Datatilsynet har vurdert søknaden og funnet at dokumentene oppfyller kravene i personvernforordningen artikkel 47, sendes søknaden med alle vedlegg til en annen datatilsynsmyndighet (co-reviewer) i EØS som foretar en sjekk for å sikre kvaliteten til BCR-en. Dersom det er flere enn 14 berørte tilsynsmyndigheter (det vil si at konsernet eller gruppen har etablering i flere enn 14 EØS-land), må to tilsynsmyndigheter foreta en såkalt co-review.
- BCR-dokumentene blir delt med alle datatilsynsmyndighetene i EØS, som får en mulighet til å kommentere skriftlig. BCR-søknaden vil så diskuteres i kontekst av Personvernrådets ekspertundergruppe for internasjonale overføringer. Datatilsynet formidler nødvendige og foreslåtte endringer til virksomheten.
- Når tilsynsmyndighetene har blitt enige om at BCR-en oppfyller kravene, sender Datatilsynet BCR-søknaden til Personvernrådet for godkjenning. Personvernrådet skal da gi en uttalelse innen åtte uker (med mulighet for forlengelse på seks uker).
- Når Personvernrådet har gitt en positiv uttalelse, skal Datatilsynet gi den endelige godkjenningen.
- Virksomheten må oversette BCR-en til alle relevante språk og gjøre den kjent for de den gjelder (ansatte, kunder, forretningsrelasjoner og så videre).
- Virksomheten har plikt til å oppdatere BCR i henhold til det til enhver tid gjeldende regelverket i EØS og underrette Datatilsynet om eventuelle mindre endringer én gang i året. Det er ønskelig å sende endret BCR med spor endringer («track changes») i dokumentet. Større materielle endringer må meldes umiddelbart.
- Om kravene i 1/2022 og WP257 blir endret, må virksomhet med godkjent BCR fylle den ut på nytt i forbindelse med årlig oppdatering av dokumentene for å vise at alle gjeldende krav er oppfylt.
Hva med bindende virksomhetsregler (BCR) som ble godkjent før 25. mai 2018?
BCR-er som er godkjent i medhold av gammelt regelverk, skal fortsette å gjelde fram til de ved behov endres, erstattes eller oppheves. Dette følger av personvernforordningen artikkel 46 nr. 5. For at virksomheter som har en godkjent BCR skal kunne fortsette å bruke den som overføringsgrunnlag, må de imidlertid:
- oppdatere BCR-dokumentene i henhold til personvernforordningen. Bruk 1/2022 (for behandlingsansvarlige) og WP257 rev.01 (for databehandlere) for å demonstrere at alle kravene er oppfylt
- varsle Datatilsynet om endringene som er gjort. Dette kan gjøres i forbindelse med den årlige rapporteringsplikten (jf. personvernforordningen artikkel 47 nr. 2 bokstav k).
Ta gjerne kontakt med Datatilsynet på ved eventuelle spørsmål.