Trykk her for å registrere, endre eller
slette personvernombud (på altinn.no)
Før dere kan fylle ut skjemaet i Altinn, må dere ha følgende klart:
- Tilgang til skjema
Den som skal melde må ha autorisasjon til å rapportere via Altinn på vegne av virksomheten. For å fylle ut og sende inn skjemaet, trengs enten Altinn-rollen «Utfyller/innsender» eller en egendefinert rolle som virksomheten kan opprette.
En egendefinert rolle kan være nyttig dersom virksomheten ønsker å begrense tilgangen for den som skal melde til enkeltskjemaer. Dersom den som skal melde ikke har en gyldig rolle i Altinn, må den i virksomheten som styrer tilganger kontaktes (disse har rollen "Tilgangsstyring").
Les mer om roller og rettigheter (altinn.no)
- Elektronisk ID (eID)
Den som skal melde trenger en elektronisk ID (eID) for å kunne logge inn i Altinn. Dersom det ikke er ønskelig å bruke private eID, kan virksomheten skaffe et virksomhetssertifikat (altinn.no) fra Commfides eller Buypass.
Hvis dere ikke har mulighet til å melde personvernombudet via Altinn (f.eks fordi vedkommende ikke har norsk postadresse, kan dere få bistand til å registrere på annen måte ved å sende en epost til .
Registrering av personvernombud, og senere endringer skal gjøres på virksomhetens hovedorganisasjonsnummer!
Registrere nytt ombud
I skjemaet registreres følgende informasjon om ombudet:
- Navn
- Telefon
- Epost
- Eventuelt postadresse hvis den er annerledes enn virksomhetens (i slike tilfeller skal organisasjonsnummeret til den virksomheten som personvernombudet er ansatt i registreres. Pass på å ha dette for hånden før du starter registreringen.)
Ved utfylling av skjema blir du spurt om virksomheten ønsker at personvernombudets kontaktopplysninger skal publiseres på datatilsynet.no. Dette er opp til virksomheten selv å bestemme hvilke kontaktopplysninger som eventuelt skal publiseres, etter avklaring med personvernombudet. Vi oppfordrer dere til å la oss publisere kontaktopplysningene, siden dette vil gjøre det lettere for alle å komme i kontakt med ombudet.
Endre ombud eller kontaktopplysninger, eller slette ombud
Dersom virksomheten skal melde fra om en ny person i ombudsrollen, eller melde fra om endrede kontaktopplysninger til ombudet, skal det gjøres i samme skjema i Altinn. Dersom man endrer ombud, slettes det eksisterende ombudet automatisk. Merk at ved endring av en eller flere av ombudets kontaktopplysninger må hele skjemaet fylles ut på nytt.
Du kan lese mer om hva som skjer med personopplysningene i forbindelse med registrering av personvernombudet i personvernerklæringen vår.
Ombud for flere virksomheter
I de tilfeller en person skal være personvernombud for flere behandlingsansvarlige, må hver enkelt virksomhet sende inn separate meldinger via Altinn. Det samme gjelder dersom det skal gjøres endringer i informasjon som tidligere er blitt registrert, for eksempel ombudets kontaktopplysninger.
I slike tilfeller kan det være hensiktsmessig at du som er personvernombud formidler til virksomhetene hvordan du ønsker at opplysningene skal registreres. Det gjelder for eksempel skrivemåte på navn, hvilken epostadresse som skal oppgis, og hvorvidt det skal krysses av for om ombudets kontaktopplysninger skal kunne publiseres på våre nettsider.