Arbeidsgivers behandling av personopplysninger ved arbeidstakers død

Arbeidsgivers utlevering av informasjon til de etterlatte

I noen tilfeller vil pårørende ønske å se lagret innhold på avdødes jobb-PC, jobb-telefon eller lignende. Hvis det ikke er laget en egen avtale om utlevering av opplysninger med den avdøde, må du som arbeidsgiver vurdere ønsket etter personvernreglene. 

Hvis du som arbeidsgiver har laget en avtale med den avdøde, for eksempel etter modell av den du finner under «Rutiner for opplysninger om avdøde» i denne veiledningen, kan du normalt følge denne. Men hva hvis det ikke er laget en slik avtale?

Dersom personopplysningene ikke allerede er slettet, må du som arbeidsgiver vurdere de etterlatte sine ønsker etter personvernreglene. Etter disse reglene har ikke pårørende uten videre krav på innsyn i den avdødes mapper og filområder.

Etter personvernregelverket kan personer kreve innsyn i personopplysninger om seg selv, ikke om andre. Det betyr at pårørende bare har innsynsrett i opplysninger om seg selv. Pårørende har med andre ord ikke innsynsrett i opplysninger om andre personer. Du kan lese mer om retten til innsyn og unntakene fra denne i veiledningen vår om innsynsrett.

Dersom etterlatte ønsker å få utlevert personopplysninger om andre enn den avdøde eller seg selv, må du som arbeidsgiver gjøre en konkret vurdering før det skjer en utlevering. En relevant vurdering i denne sammenheng er om utleveringen kan føre til en belastning eller risiko for andre tredjeparter, for eksempel andre ansatte i virksomheten.

For eksempel: dersom en mappe eller fil på avdødes jobb-PC er markert som «Jul på hytta 2021», «Familieferie i Hellas 2020» eller «Konfirmasjonstale», er det trolig grunnlag for å utlevere mappen eller filen til etterlatte.  

Veileder navigasjon

4. Arbeidsgivers utlevering av informasjon til de etterlatte