Formålet med vandelskontroll er å avklare om en person er egnet for en stilling, virksomhet, aktivitet eller annen funksjon.
Utlevering av opplysninger kan skje på tre forskjellige måter, avhengig av hva som er formålet med utlevering av opplysningene: Politiattest, vandelskontroll og straffattest.
Dersom det kreves politiattest for en stilling, bør det gjøres kjent når stillingen lyses ut. Hvis arbeidsgiveren ikke har anledning til å be om politiattest, kan de heller ikke be om en erklæring om at arbeidssøkeren ikke har noe negativt registrert på vandel.
Regelverket (lovdata.no)
De generelle reglene om vandelskontroll og attester finnes i politiregisterloven kapittel 7. Der er det bestemmelser om hvilke tilfeller politiattest kan innhentes i, og hvilke opplysninger de ulike politiattestene kan inneholde. Utfyllende bestemmelser finner dere i politiregisterforskriften del 8.
Politiattest gis bare ut for bestemte formål med hjemmel i lov eller forskrift, og bestemmelsene om utstedelse av politiattest finnes i særlovene som gjelder for det aktuelle samfunnsområdet. Eksempler på dette er helsepersonelloven § 20a, opplæringsloven § 10-9, barnehageloven § 30 og utlendingsloven § 97.
Områder som ikke faller inn under en særlov, for eksempel personer som skal ansettes i frivillige organisasjoner, incestsentre eller være vertsfamilier for utvekslingselever, kan også møte krav om politiattest. I disse tilfellene kan politiregisterforskriften kapittel 34 gi hjemmel for å be om slike attester.
Politiattester utstedes av politiet etter at de mottar en søknad om dette. Det er den attesten gjelder som må søke.
En politiattest kan inneholde opplysninger om hvorvidt en fysisk eller juridisk person har vært ilagt straff eller andre strafferettslige reaksjoner, andre tiltak som følge av lovbrudd eller er under straffeforfølgning.
Politiattest gis ikke ut på generelt grunnlag. En arbeidsgiver kan derfor bare kreve at arbeidssøkerne legger frem en politiattest når det er fastsatt i lov eller forskrift at det er adgang til å kreve det.
Les mer om formål med politiattest og fremgangsmåten ved søknad (politiet.no).
Oppbevaring
Oppbevaring og sletting av politiattest
Det følger av politiregisterforskriften § 37-2 at politiattesten skal oppbevares utilgjengelig for uvedkommende.
Politiattesten kan bare oppbevares så lenge det er nødvendig for formålet med politiattesten, men ikke utover det tidspunkt vedkommende slutter i den stillingen som ga grunnlag for vandelskontroll. Politiattest som ikke lenger er nødvendig for formålet skal tilintetgjøres.
Hva som oppfattes som nødvendig, vil variere. Utgangspunktet er at kravet om nødvendighet antakelig vil være oppfylt når ansettelsesprosessen er avsluttet. Behovet for å kunne dokumentere at en vandelskontroll faktisk ble foretatt, vil dessuten kunne gjøre det nødvendig å oppbevare politiattesten lenger.
Spesielt om politiattester i frivillige organisasjoner
Frivillige organisasjoner kan kreve politiattest av en person som – lønnet eller ulønnet – utfører eller skal utføre oppgaver for organisasjonen som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming (politiregisterforskriften § 34-1).
Formålet med ordningen er å sikre at fritidsaktiviteter er trygge for alle barn og unge. I politiattesten skal det stå om personen er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt for overtredelse av nærmere angitte straffebestemmelser (politiregisterloven § 39 første ledd). Dette er avgrenset til straffbare handlinger som anses relevante for formålet om å beskytte barn og unge, herunder seksualforbrytelser, volds- og ransforbrytelser og narkotikaforbrytelser.
Organisasjonen bør peke ut en person med ansvar for å hente inn politiattester. Den ansvarlege har taushetsplikt.
For nærmere informasjon, kan dere lese mer om: